Стратегія розвитку кафедри екології
Стратегія розвитку кафедри екології
- Деталі
- Автор: moderator
- Батьківська категорія: Кафедра екології
С Т Р А Т Е Г І Я
Р О З В И Т К У К А Ф Е Д Р И Е К О Л О Г І Ї
Імплементація Закону України «Про вищу освіту» та сучасних критеріїв оцінювання якості освітніх програм вимагають від закладів вищої освіти перегляду ключових місії і стратегії щодо результативності їхньої роботи, визначають нові цілі та інструменти їх реалізації.
Сьогодні визначено такі основні напрямки діяльності ЗВО:
- Поєднання навчання і досліджень;
- Підготовка кадрів для промисловості;
- Навчання за моделлю liberal arts.
Орієнтуючись на це стратегія розвитку випускової кафедри має бути орієнтована на розробку і впровадження освітніх програм, які враховують тенденції розвитку ринку праці для наших випускників. Цілі програми повинні постійно переглядатися, а основним джерелом інформації про ринок праці слугують стейкхолдери: роботодавці, випускники та студенти. Тобто, основні акценти сьогодні, на які ми повинні орієнтуватися – це майбутній роботодавець, його потреби, запити та вимоги до випускників ЗВО.
Однією з перших цілей, яка уже сьогодні стоїть перед кафедрою – це зміна форми викладання за фаховими дисциплінами. Саме дуальна форма освіти може стати найбільш прийнятною в умовах малокомплектних груп екологів освітнього рівня магістр, більшість з яких уже працевлаштовані за фахом. Реалізація цієї цілі може бути вирішена:
- по-перше – шляхом домовленостей з профільними екологічними організаціями про забезпечення проведення практичного навчання на базі виробництва, організації чи установи;
- по-друге - за підтримки адміністрації університету та деканату шляхом гнучкості графіка навчального процесу (за прикладом фізико-математичного факультету у розкладі передбачати три дні для аудиторних занять у другій половині дня);
- по-третє – створення електронної бази силабус – це документ, в якому роз’яснюється взаємна відповідальність викладача і студента (силабус включає в себе анотацію курсу, мету (компетентності), перелік тем, матеріали для читання, правила стосовно зарахування пропущених занять. На відміну від робочого тематичного плану і навчально-методичного комплексу дисципліни, силабус створюється для студента).
по-четверте – запровадження в навчальний процес методичних підходів навчання через розробку і реалізацію проектів. Перший досвід такої роботи було реалізовано у 2019 році: студентами-екологами у 2019 р. розроблено та впроваджено соціальний екологічний проект «EcoDo» направлений на формування екологічної відповідальності серед студентів стосовно сортування сміття і раціонального використання відходів.
Друга ціль продиктована зростанням ролі екологічної складової суспільного розвитку і визначає професію еколога як одну з найзатребуваніших сьогодні на ринку праці. Разом з тим, виключно фахових знань з екології часто буває недостатньо. Наприклад, прийнята в Україні Стратегія низьковуглецевого розвитку до 2050 р. та розробка механізмів державної підтримки і кредитування об’єктів відновлювальної енергетики будуть створювати попит на фахівців здатних обслуговувати такі об’єкти.
Розвиток напряму корпоративної соціальної відповідальності та екологічного менеджменту компаній вимагає підготовки фахівців нової генерації, здатних поєднувати у собі компетентності еколога, спеціаліста з охорони праці, працівника соціальної сфери та ін. Тому, кафедра розпочала роботу в цьому напрямку, а саме розробила спільний пілотний проект кафедри екології та Інженерно-педагогічного факультету − інтегрована (міждисциплінарна) освітньо-професійну програму «Екологічна безпека: низьковуглецевий розвиток» освітнього ступеня бакалавр зі спеціальності 101 Екологія, яка буде реалізована під час вступної кампанії 2020. «Екологічна безпека: низьковуглецеві технології». Майбутні випускники зможуть працевлаштуватися на виробничих підприємствах, у центрах екологічного консалтингу, установах з обслуговування об’єктів альтернативної енергетики та житлово-комунального сектору.
Корпоративна соціальна відповідальність визнана ефективним механізмом боротьби суспільства з негативними соціально-економічними і екологічними чинниками розвитку ринкової конкуренції та інструментом досягнення цілей сталого розвитку. Як комплекс соціальних і екологічних системних дій, що мають ефективно відображатися на економічних показниках компанії щодо споживачів, працівників, партнерів, навколишнього природного середовища, її уже реалізують понад 150 підприємств та організацій в Україні, які гостро потребують фахівців обізнаних у цих питаннях, що володіють компетентностями і програмними результатами навчання зі спеціальності екологія та соціологія. Це стало орієнтиром для розробки та впровадження інтегрованої освітньо-професійної магістерської програми «Соціально-екологічна корпоративна відповідальність» (спільний проект факультету соціально-економічної освіти та кафедри екології).
Розроблена і впроваджена в освітню програму спеціалізація «Екологічний менеджмент» у 2019 р. стало напрацюванням міжгалузевої освітньо-професійної магістерської програми з факультетом менеджменту освіти і науки. Проблемним питанням виявилося залучення абітурієнтів та комунікація між факультетами в рамках реалізації цього проекту.
Третя ціль – саморозвиток викладачів адекватний викликам сьогодення. Окреслені вище орієнтири розвитку кафедри вимагають від кадрового складу випускової кафедри постійного самовдосконалення, оволодіння новими педагогічними прийомами, інформаційними технологіями, комунікацією з широким колом стейкхолдерів, володіння іноземними мовами і відповідність визначеним критеріям професійної та наукової активності.
Важливим моментом є залучення для проведення теоретичних і практичних занять на відповідних освітніх програмах роботодавців, які мають авторитет у відповідній галузі або регіоні та є лідерами ринку (сфери послуг, робіт, товарів, продукції).
Проблемним питанням залишається питання механізму реалізації таких процедур та стимулювання викладацької майстерності (це одна з вимог критеріїв оцінювання. Критерій 6, підкритерій 6.6. Методичні рекомендації для експертів Національного агентства щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми).
Таким чином, стратегія розвитку кафедри екології на наступні 5 років орієнтована на реалізацію основних положень Закону України «Про вищу освіту» та Критерії оцінювання якості освітніх програм враховуючи специфіку ЗВО і місію та стратегію Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова.
Стратегія розвитку кафедри екології (завантажити)
Стратегія розвитку кафедри екології презентація (завантажити)